Skip to main content
Не праціюють державні реєстри в період війни і виникають ситуації:
— перевірити публічну інформацію не має можливості;
перевірити кінцевих бенефіціарів юросіб не має можливості;
— як перевірити ФОП-контрагента на наявність громадянства рф і рб
Що робити?
1) треба перевіряти контрагентів на причетність до держави-агресора.
2) запросити у контрагента Витяг з єдиного держжавного реєстра.
Контрагент може отримати витяг:
  • у Центрі надання адміністративних послуг (строк отримання — один день)
  • через нотаріуса, який має відповідний доступ до ЄДР (строк отримання — день звернення).

Якщо контрагент відмовиться надати свіжий витяг з ЄДР:

  • зафіксуйте його відмову (наприклад, у вигляді листа-відмови від нього тощо);
  • отримайте відповідні витяги через сервіси https://youcontrol.com.ua/https://opendatabot.ua/.
  • ухваліть рішення, чи варто співпрацювати з контрагентом (адже відмова надати витяг з ЄДР свідчить про недобросовісність контрагента і несе потенційні податкові та кримінальні ризики).

Водночас, якщо контрагент є громадянином рф, можете співпрацювати з ним, але за умови, що він проживає на території України на законних підставах (п. 1 постанови КМУ «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022 № 187; далі — Постанова № 187).

Витяг із протоколу:

«Для забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави України у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації установлений до прийняття та набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, мораторій (заборона) на:

1) виконання, у тому числі в примусовому порядку, грошових та інших зобов’язань, кредиторами (стягувачами) за якими є Російська Федерація або такі особи (далі — особи, пов’язані з державою-агресором):

  • громадяни Російської Федерації, крім тих, що проживають на території України на законних підставах;
  • юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства Російської Федерації;
  • юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація, громадянин Російської Федерації, крім того, що проживає на території України на законних підставах, або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації.» (п. 1 Постанови № 187)

Отже, якщо виявили, що контрагент є громадянином рф, попросіть його надати документи, які підтверджують:

  • законність його перебування на території України;
  • законність підстав його проживання на території України;
  • строки його законного перебування на території України.

Зважайте, що нікчемними визнають правочини, у т. ч. довіреності, які уклали з порушенням мораторію, що визначає пункт 1 Постанови № 187. Зокрема, якщо вони передбачають відповідне відчуження у майбутньому. Тобто існують потенційні податкові ризики від операцій з контрагентами із рф, рб, зокрема щодо податкового кредиту.

Кримінальні ризики співпраці з рф/рб

Кримінальний кодекс України (КК) доповнили новою статтею 111-1 «Колабораційна діяльність» (Законом України від 03.03.2022 № 2108-IX).

Процитуємо частину 4 статті 111-1 КК, яка визнає злочином передачу:

матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території, та/або збройним чи воєнізованим формуванням держави-агресора, та/або провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора, —

караються штрафом до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна.

Зауважимо, що законодавець не розшифрував поняття взаємодії з державою-агресором. Як його трактуватимуть правоохоронні органи, можна лише здогадуватися. Якщо його тлумачити розширено, складом такого злочину може бути сплата тих чи тих обов’язкових платежів на користь рф. Тож лишається ризик того, що правоохоронні органи кваліфікуватимуть як склад злочину, який передбачає стаття 111-1 КК, надання послуг, виконання робіт, постачання товарів, сплату коштів за товари/послуги, що отримали на користь рф чи підприємств, які контролює рф.

Зрозуміло, що у подальшому це питання урегулює судова практика. Але наразі ведення господарських операцій з контрагентами з рф і рб несуть потенційні ризики, що пов’язані з обшуками, допитами та іншими слідчими діями. Усе це може повністю паралізувати роботу підприємства.

Щодо необхідності перевіряти контрагентів

Перевіряти контрагентів потрібно, щоб уберегти підприємство від потенційних податкових та кримінальних ризиків. Наразі діє мораторій на виконання зобов’язань перед громадянами рф, за винятком випадків, що передбачає Постанова № 187. Зауважимо також, що статус фізособи-підприємця не позбавляє, не змінює громадянства особи, яка отримала цей статус.

 32 просмотров

Close Menu